onsdag 27 november 2013

Edvard Munch (Skriet)

Edvard Munch föddes i Norge den 12 December 1863 och dog 23 Januari 1944.
Han inspirerade den tyska expressionismen.

På bilden är det en gubbe som står på en bro/brygga som ser rädd eller förvånad ut.
När jag tittar på bilden känner jag lite sorg och oro.
Färgerna är mörka typ blå, mörkröd, lila osv...
Han målade den i fyra olika versioner. En i Tempera på pannå, en i olja och pastell och två stycken i bara pastell.
Jag hittade den på väggen i bildsalen.
Jag tror bilden är avsedd för lite mer vuxna, jag tror inte barn förstår den riktigt.
Edvard Munch har gjort den, jag tror att han tänkte på något läskigt eller nått typ och sen bara målade han.
Jag tror den bara ska vara fin och hänga över soffan eller på väggen hemma någon stans liksom. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar